13.06 na Wiśle zwodowano łódź AGH Solar Boat [wideo]

dodano: 2017-06-15 12:48
autor: Janusz Sulisz | źródło: solarboat.agh.edu.pl/

AGH_solar_boat_wodowanie_360px.jpg We wtorek 13 czerwca 2017 r. studenci AGH zwodowali na Wiśle w Krakowie łódź solarną, która nazwano „Baśka". Zbudowano ją na lipcowe, prestiżowe zawody w Monako. Jednoosobowa konstrukcja jest zasilana energią słoneczną. Łodzią „Baśka" studenci z zespołu AGH Solar Boat zamierzają wziąć udział w zawodach łodzi solarnych Monaco Solar & Electric Boat Challenge, które odbędą się w dniach 13 - 15 lipca.

AGH_solar_boat_wodowanie_760px.jpg


Łódka AGH Solar Boat zmierzy się z 8 konkurencyjnymi konstrukcjami, m.in. z Indonezji, Chin i Niemiec. Zespół AGH będzie jedynym przedstawicielem z Polski w tych zawodach. Studenci AGH liczą na wysokie miejsce.

- Jeszcze nie wiadomo, kto podczas zawodów popłynie łodzią. To się okaże podczas najbliższych, miesięcznych treningów - wyjaśniła rzecznika prasowa AGH Anna Żmuda-Muszyńska.


Projekt AGH Solar Boat zrealizował kilkudziesięcioosobowy, interdyscyplinarny zespół studentów skupionych w Studenckim Kole Naukowym Eko-Energia działającym przy Wydziale Energetyki i Paliw oraz Akademickim Klubie Żeglarskim AGH. Konstruktorzy łodzi łączą pasję żeglarską oraz naukową w zakresie wykorzystania alternatywnych źródeł zasilania.

Studenci konstruowali łódź po godzinach, w ramach wolontariatu. Zagadnienia związane z programowaniem łodzi konsultowali z firmą Ericsson.
Budowana przez studentów łódź solarna ma zamontowane hydroskrzydła częściowo kontrolowane przez urządzenia pokładowe. Hydroskrzydła generują siłę nośną, która pozwala na unoszenie się kadłuba nad wodą, dzięki czemu łódź staje się zdecydowanie szybsza i może osiągnąć prędkość około 20 węzłów, czyli 10 m/s.

Łódź zasilana jest wyłącznie energią słoneczną. Ma 6 m długości, zanurzenie do 1,2 m.

Łódź „Baśka" wyposażona jest w 6 paneli słonecznych o łącznej mocy 1000 W.


AGH Solar Boat Team: 
Koordynatorki: Agata Halińska, Anna Maria Popiołek
Opiekunowie: Krzysztof Sornek, Wojciech Sajdak
4 Sekcje: Konstrukcja, Elektryka, Finanse, Promocja przez dwa lata dzielnie pracowały nad projektem.
Prorektor prof. Anna Siwik Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, 
Martin Mellor - Ericsson w Polsce, 
Alessandro Vismara - włoski projektant jachtów, który konsultował prace z konstruktorami, 
Tomasz Babicz - współwłaściciel stoczni Rega Yacht


 

Źródło: agh.edu.pl
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Ciekawostki
Informacje
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik VU+ SOLO SE V.2 (wersja dual)

SOLO SE - Version 2 znanego tunera Solo SE firmy...

750 zł Więcej...

Zestaw nc+ telewizja na kartę: ADB PACE HDS7241 500GB + pakiet Start+1m

Zestaw nc+ telewizja na kartę: odbiornik PACE HDS7241 + karta...

190 zł Więcej...

Wskaźnik Megasat SF-200

Mały i zgrabny wskaźnik wychyłowy sygnału sat z konwertera. Najprostsze...

29 zł Więcej...