Szczecin, Gdynia i Polkowice z dotacjami na eko-autobusy

dodano: 2018-06-08 12:47
autor: Jerzy Kruczek | źródło: nfosigw.gov.pl

eko_autobus_grafika_solar_360px.jpg Szczecin, Gdynia i Polkowice otrzymają w sumie ponad 12 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na bezemisyjny transport publiczny. Dzięki temu po ulicach trzech miast będzie jeździło łącznie czternaście nowych autobusów elektrycznych, których zakup oszacowana na ponad 37 mln zł. Kolejnym beneficjentem może zostać Poznań.

autobus elektryczny


Źródłem wsparcia ekologicznego transportu, którego ideę od kilku lat promuje m.in. Ministerstwo Środowiska, będzie program priorytetowy NFOŚiGW pn. System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme), Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny. Jego budżet na lata 2017-2020 to 200 mln zł, z czego do 41 mln zł zarezerwowano na dotacje, a 159 mln zł na pożyczki.

W naborze, który odbywał się od 4 września 2017 r. do 30 marca 2018 r., do dofinansowania zakwalifikowały się ekologiczne przedsięwzięcia transportowe trzech miast. W maju br. umowy o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych podpisano ze Szczecinem, Gdynią i Polkowicami. Łączna wartość tych umów wynosi ok. 37,3 mln zł, przy wsparciu ok. 12,4 mln zł. Kolejny, czwarty wniosek – z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu Sp. z o.o. (MPK) – jest jeszcze na etapie procedowania.

Szczecin wyda na swoje przedsięwzięcie 18,4 mln zł (18 450 000 zł), przy udzielonej przez NFOŚiGW dotacji w wysokości 6 mln zł. Za te pieniądze sfinansuje zakup 6 autobusów elektrycznych. Tyle samo (6) autobusów kupi Gdynia, ale zapłaci za nie 15,5 mln zł (15 510 300 zł), przy dotacji 5 mln zł (5 044 000 zł).

Polkowice natomiast za 3,4 mln zł (3 426 370) – uwzględniając dotację 1,4 mln zł (1 368 908 zł) – zainwestują w 2 autobusy elektryczne. O ile poznański wniosek o dofinansowanie zostanie ostatecznie zatwierdzony przez Ministra Środowiska, to także w stolicy Wielkopolski pojawi się 6 ekologicznych autobusów i 6 ładowarek. Tamtejsza spółka MPK zaplanowała, że przeznaczy na to prawie 19 mln zł (18 942 000 zł), biorąc pod uwagę możliwości dotacyjnego (5 280 000 zł) i pożyczkowego (9 720 000 zł) wsparcia z Narodowego Funduszu.

Program pn. System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme), Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny przewiduje możliwość zakupu nowych autobusów elektrycznych (na ten cel można ubiegać się o dotacje) oraz modernizacji lub budowy stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów elektrycznych (przeznaczone są na to pożyczki), przy czym stacja ładowania będzie wykorzystywana wyłącznie do obsługi publicznego transportu zbiorowego.

Intensywność dofinansowania zależy od formy:
dotacje są udzielane do 40% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia na zakup autobusów elektrycznych, z kolei pożyczki do 100% różnicy pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia a dotacją na dofinansowanie autobusów elektrycznych oraz infrastruktury i zarządzania, polegającej na modernizacji lub budowie stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów elektrycznych.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Zielona motoryzacja
Informacje
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Vu+ ZERO 4K

Vu+ ZERO 4K - najtańszy odbiornik Ultra HD od koreańskiego...

649 zł Więcej...

Bezprzewodowy przedłużacz pilota Lenkeng LKV388IR

Bezprzewodowy przedłużacz zdalnego sterowania pilotów. Umożliwia obsługę wielu urządzeń w...

190 zł Więcej...

Antena sat kempingowa 65 cm ze statywem

stalowa antena 65 cm przenośna ze statywem

199 zł Więcej...