FastCharge - ładowanie elektrycznych samochodów w kilka minut?

dodano: 2018-12-21 16:50 | aktualizacja: 2018-12-21 21:08
autor: Jerzy Kruczek | źródło: interia.pl/greencarcongress

ladowanie-fastcharger-450kw-360px.jpg Prawdopodobnie już wkrótce ładowanie samochodów elektrycznych może trwać tak krótko, jak zwykłe tankowanie benzyny czy oleju napędowego. Wszystko za sprawą wstępnych wyników niemieckiego projektu badawczego „FastCharge”. Ruszyła pierwsza stacja super szybkiego ładowania.

ladowanie-fastcharger-450kw-760px.jpg


W lipcu 2016 r. zainicjowano konsorcjum badawcze „FastCharge", który ma umożliwić ładowanie samochodów elektrycznych w dotąd niespotykanym tempie. Fast Charge otrzymał dotację 7,8 mln euro z niemieckiego Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej. Konsorcjum przemysłowe obejmuje producentów samochodów: BMW Group i Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG, a także operatorzy Allego GmbH, Phoenix Contact E-Mobility GmbH (technologia ładowania) i Siemens AG (elektrotechnika).

Wykorzystane mają być specjalnie zaprojektowane stacje ładowania o mocy 450 kW. Prezentowane prototypy stacji wykorzystują gniazdo wypróbowanego systemu CCS (Combined Charging System) typu 2, który jest standardem w Europie, sprawdził się już w szerokiej gamie zelektryfikowanych pojazdów i jest stosowany w wielu częściach świata.

Pierwsze nowa stacja ładowania już działa. Znajduje się Jettingen-Scheppach obok autostrady A8, między Ulm i Augsburgiem w Niemczech. Stacja ładowania przeznaczona jest dla samochodów elektrycznych wszystkich marek zgodnych z europejskim wariantem systemu CCS. Jest bezpłatna.

Zależnie od modelu auta, nowa stacja ładowania współpracuje z pojazdami z napięciem akumulatora 400 V oraz 800 V. W każdym przypadku moc ładowania jest automatycznie dobierana do maksymalnych dopuszczalnych możliwości systemu danego pojazdu.

Pojazd badawczy Porsche z akumulatorem o pojemności netto około 90 kWh uzyskał na nowej stacji moc ładowania ponad 400 kW. Próbowano też ładować BMW i3. Efekt: czas ładowania potrzebny do uzyskania zasięgu pierwszych 100 km wyniósł mniej 3 min.

Moc nowych ładowarek FastChargers jest od 3 do 9 razy wyższa od tego, co obecnie oferują szybkie ładowarki prądem stałym. W celu połączenia z publiczną siecią energetyczną w Jettingen-Scheppach w projekcie zrealizowano stację ładowania z dwoma przyłączami do ładowania: jedno przyłącze ma max. 450 kW, drugie daje do 175 kW.

Aby spełnić wymagania szybkiego ładowania przy szczególnie wysokiej wydajności, zastosowano chłodzone kable ładowania HPC (High Power Charging) firmy Phoenix Contact, które są w pełni kompatybilne z CCS. Ciecz chłodząca jest przyjazną dla środowiska mieszaniną glikolu i wody, dzięki czemu obwód chłodzenia może być półotwartym.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Zielona motoryzacja
Informacje
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

nc+ telewizja na kartę + moduł CI+

Oferta „nc+ telewizja na kartę z Pakietem Start+” z modułem...

199 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2 Opticum AX Lion 2-M

Najnowszy i tani odbiornik DVB-T/T2 firmy AX Technology dla Naziemnej...

99 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ UNO 4K SE S2X FBC

Vu+ UNO 4K SE - najnowsza wersja tunera 4K od...

1 190 zł Więcej...