Solaris dostarczy 130 elektrycznych autobusów dla Warszawy

dodano: 2019-02-12 23:42 | aktualizacja: 2019-02-13 16:26
autor: Janusz Sulisz | źródło: Solaris Bus/MZA Warszawa

solaris_urbino_electric_360px.jpg Solaris dostarczy 130 elektrycznych przegubowych autobusów dla Warszawy. Pierwsze z nich będą mogły pojawić się na ulicach stolicy już na początku 2020 roku. To jeden z największych europejskich przetargów na dostawę elektrobusów.
 


Solaris Urbino 18 electric elektryczny autobus Warszawa


– Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny. Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną. Kupując te elektrobusy myślimy o komforcie warszawianek i warszawiaków, i o środowisku – mówi Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy.

Zamówienie dla Miejskich Zakładów Autobusowych obejmuje dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Dzięki zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych. Łącznie, wraz z posiadanymi elektrobusami, po stołecznych ulicach poruszać się będzie 160 pojazdów.

W postępowaniu swoją ofertę złożył tylko Solaris Bus & Coach. Za wyprodukowanie elektrobusów firma chce 399,590 zł brutto. Kwota przeznaczona na zakup przez zamawiającego wyniosła 431,73 mln zł brutto. Teraz komisja przetargowa zbada poprawność złożonej oferty.

Każdy z pojazdów będzie miał klimatyzację, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, automat biletowy oraz liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz niewidomych i niedowidzących. Autobusy nie będą emitowały spalin, a przy tym będą niezwykle ciche.

Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym. Będzie czyściej i ciszej. Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku.

Ładowarki dla autobusów
Dodatkowym przedsięwzięciem będzie budowa sieci pantografowych ładowarek ulicznych na pętlach autobusowych w dwudziestu punktach Warszawy. Pierwsza z nich działa przy ulicy Spartańskiej dla linii 222. Kolejne urządzenia wkrótce zostaną uruchomione przy ul. Konwiktorskiej, a w przygotowaniu są punkty ładowania na Nowodworach, Szczęśliwcach i w Wilanowie. W tej ostatniej lokalizacji stanie aż sześć urządzeń.

Warszawa stawia na ekologiczne autobusy
To już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla Miejskich Zakładów Autobusowych. Pierwszy z nich rozstrzygnięto w 2014 r. (wygrał Solaris), kolejny – w roku 2016 (wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno), a następny w 2017 r. (wygrał Solaris). W ciągu ostatnich lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów - w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 elektrycznym i  35 gazowym. Obecnie stolica inwestuje tylko w tabor  nisko- lub zeroemisyjny – latem 2018 roku podpisano umowę na dostawy 80 autobusów gazowych CNG (z opcją rozszerzenia do 110 sztuk). Pojazdy z tego kontraktu pojawią się w Warszawie już w marcu tego roku.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Zielona motoryzacja
Informacje
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5679) EVOBOX

Konwerter Unicable II marki Inverto pozwala na jednoprzewodową (szeregową) transmisję...

219 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.0 4K Light 3,0m

Wysokiej klasy kabel połączeniowy HDMI Light z oświetleniem LED z...

35 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2 HEVC DI-WAY 2020 Mini

Mini odbiornik DVB-T/T2 z HEVC/H.265 marki DI-WAY z trybem hotelowym...

99 zł Więcej...