Będzie 36 tys. zł dopłaty do samochodu na prąd

dodano: 2019-02-15 22:48
autor: Janusz Sulisz | źródło: Ministerstwo Energii/FMT

GTHR_auto_elektryczne_360px.jpg Jest rządowy projekt dopłat do elektrycznych i wodorowych pojazdów. Dopłatę w wysokości do 36 tys. zł do zakupu samochodu elektrycznego przewiduje projekt rozporządzenia ministra energii o wsparciu z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Według branży samochodowej , jeśli projekt wejdzie w życie, to rynek „elektryków” nabierze rozpędu, a klienci zaczną się interesować samochodami na paliwo niekonwencjonalne: prąd i wodór..

BMW i3


Projekt rozporządzenia dotyczy nie tylko wsparcia pojazdów elektrycznych, ale także przewiduje możliwość wsparcia z FMT (Funduszu Niskoemisyjnego Transportu) takich obszarów jak wytwarzanie biopaliw lub innych paliw odnawialnych, budowa infrastruktury paliw alternatywnych (CNG, LNG i energii elektrycznej), oraz zakupu nowych pojazdów, z podziałem na te służące do transportu publicznego i do innych celów.

Transport publiczny
W przypadku transportu publicznego wsparcie sięga 50 proc. kosztów:
- do 1 mln 45 tys. zł na jeden autobus elektryczny,
- do 720 tys. na jeden trolejbus,
- do 150 tys. na autobus napędzany CNG lub LNG,
- do 2 mln zł na autobus napędzany wodorem.

Transport niepubliczny
Dla pojazdów, służącym do innych celów niż transport publiczny projekt przewiduje do 36 tys. zł dopłaty w przypadku zakupu nowego pojazdu elektrycznego. Kontrowersyjny jest zapis, że to dealerzy aut elektrycznych otrzymywaliby dopłatę i mieliby sprzedać klientom samochód po cenie niższej od rynkowej o jej wysokość. Problem w  tym, że dealerzy to mogą wykorzystać (tak się dzieje nieraz z panelami solarnymi czy pompami ciepła), że nieświadomy klient niby bierze dotację, a zyskuje tak naprawdę tylko dealer, który sprytnie zawyża cenę o te dotację.

Projekt precyzuje, że dealerzy muszą w umowie sprzedaży zawrzeć taki warunek: „zapewnienie trwałości i użytkowania pojazdu objętego wsparciem zgodne z przeznaczeniem przez co najmniej 2 lata".

Wsparcie dla infrastruktury
Projekt przewiduje też wsparcie budowy/rozbudowy infrastruktury dla energii elektrycznej, CNG i LNG oraz wodoru:
- dla standardowej stacji ładowania do 25,5 tys. zł (za mało!),
- dla stacji ładowania energią elektryczną o dużej mocy 150 tys. zł.
- dla stacji CNG do 750 tys. zł,
- dla LNG - 1,2 mln zł,
- dla wodoru - 3 mln zł.

Warunkiem jest świadczenie ogólnodostępnych usług i ciągła eksploatacja infrastruktury przez co najmniej 3 lata. 

Zgodnie z obowiązującą ustawą o elektromobilności, wsparcie, na jakie teraz mogą liczyć kupujący samochody elektryczne to:

-  zwolnienie z akcyzy,
- wyższe odpisy amortyzacyjne,
- możliwość korzystania z buspasów
- darmowe parkowanie w płatnych strefach.

Niestety to za mało, aby byli potencjalni zainteresowani „elektrykami" w Polsce.
W Polsce w 2018 r. sprzedano 704 hybrydy plug-in oraz 620 samochodów całkowicie elektrycznych. W UE sprzedano w tym czasie łącznie 300 tys. osobowych aut elektrycznych - najwięcej w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji.

W Polsce średnio auto elektryczne jest dwukrotnie droższe od swojego konwencjonalnego odpowiednika. 
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Dotacje i finanse
Informacje
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Player+ BOX z pakietem MAX na 90 dni

Player+BOX to urządzenie pozwalające na odbiór treści za pomocą usługi...

129 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 2,0m

Najnowszy kabel HDMI o długości 2,0 m w wersji v2.1...

99 zł Więcej...

Odbiornik AX 4KBOX HD60 S2X

AX 4K HD60 - najnowszy odbiornik Ultra HD marki AX....

429 zł Więcej...