Testy elektrycznego Sokoła 4×4 w Tatrach

dodano: 2020-09-09 22:57
autor: Jan Borejko | źródło: Innovation AG

Sokol 4x4 elektryczny samochod 360px.jpg Sokół 4×4 to polski, w pełni elektryczny pojazd stworzony metodą ekokonwersji polegającej na elektryfikacji spalinowego samochodu terenowego, zaprezentował swoje możliwości na terenie Tatr. 1 września br. o zaletach i właściwościach terenowych pojazdu mogli się przekonać przedstawiciele Tatrzańskiego Parku Narodowego. Sokół 4×4 został stworzony na bazie Land Rovera Defendera 110.

Sokol 4x4 elektryczny samochod 760px.jpg


Sokół 4x4 został wyposażony w silnik elektryczny o mocy około 300 KM oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 85 kWh, który umożliwia pokonanie na jednym ładowaniu trasy o długości od 200 do 300 km. Pojazd dysponuje reduktorem, dzięki któremu zyskuje dwa przełożenia – terenowe oraz drogowe.

Pomysłodawcą projektu Sokół 4X4 jest Albert Gryszczuk, który w 2018 roku opracował samonośną platformę do indywidualnej zabudowy wyposażoną w 100% elektryczny napęd dostosowany do jazdy w warunkach terenowych. Sokół 4×4 może operować zarówno w warunkach wysokiego zapylenia czy zasolenia, jak i w miejscach o wysokiej wilgotności i pokonywać przeszkody wodne o głębokości około 80 cm. Samochód posiada ponadto, opracowany przez polskich inżynierów, system do diagnostyki online EVACT.

Jak ujawnili twórcy pojazdu, firma Innovation AG., platforma Sokół 4×4 może stać się podstawą do budowy wyspecjalizowanych środków transportu, dedykowanych do pracy w najcięższych warunkach terenowych, między innymi samochodów specjalistycznych dla kopalń odkrywkowych, samochodów dla straży granicznej i innych służb oraz samochodów rajdowych.

Realizacja projektu jest współfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 5.11.1 „Międzydziedzinowe SOKÓŁ – Wdrożenie Innowacyjnych Technologii Środowiskowych”.

Sokół 4×4 był już testowany m.in. w Kopalni Węgla Brunatnego PGE w Turowie i odkrywce „Szczerców” KWB Bełchatów, a także przez służby graniczne i służby leśne.

1 września br. o zaletach i właściwościach terenowych pojazdu mogli się przekonać przedstawiciele Tatrzańskiego Parku Narodowego, którzy w ramach realizowanego przez Lasy Państwowe projektu „Las Energii” testowali “elektryki” ze Zgorzelca na trasie Hala Kondratowa – Dolina Goryczkowa – Małe Ciche – Tarasówka – Zgorzelisko – Morskie Oko.

Kolejne testy Sokoła 4X4 w Tatrzańskim Parku Narodowym będą miały miejsce prawdopodobnie w październiku 2020 r.

Jerzy Fijas, kierownik projektu rozwojowego Lasów Państwowych „Las Energii”, powiedział:

- Testowanie pojazdów elektrycznych Sokół 4×4 było możliwe dzięki współpracy w ramach projektu „Las Energii”. Ze strony służb Tatrzańskiego Parku Narodowego zostały przygotowane trasy, które pozwalały przetestować i sprawdzić realną sprawność tego samochodu. Podsumowując: nie było takich przeszkód, których pojazd ze Zgorzelca by nie pokonał. Myślę, że w kontekście poszukiwania aut, które spełniają oczekiwania takich podmiotów jak Tatrzański Park Narodowy, zarządzających obszarami cennymi przyrodniczo, jest to pojazd spełniający takie wymogi. Nie tylko pod względem technicznym, ale również pod kątem zeroemisyjności i braku hałasu.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Zielona motoryzacja
Informacje
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Vu+ DUO 4K SE

Vu+ DUO 4K SE - najnowszy odbiornik Ultra HD 4K...

1 690 zł Więcej...

Moduł DeltaCam DUO

Najnowszy uniwersalny moduł dostępu DeltaCAM DUO REV 2.0 Deltacrypt CI ...

539 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ ZERO rev.2 HEVC Biały

Vu+ ZERO rev.2 - najnowszy odbiornik Vu+ na Linuksie z...

399 zł Więcej...