Grupa Polsat Plus podsumowuje 2021 rok

dodano: 2022-03-24 10:18 | aktualizacja: 2022-03-24 16:30
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Grupa Polsat Plus/satkurier.pl

Grupa Polsat Plus Grupa Polsat Plus podsumowała 2021 rok. Świadczy łącznie ponad 20 mln usług, a w zasięgu sieci 5G Plusa jest już ponad 19 mln osób w całej Polsce. Ponadto Grupa konsekwentnie rozbudowuje segment Telekomunikacji i Kontentu oraz inwestuje w produkcję czystej, zielonej energii – pochodzącej m.in. ze słońca, wiatru czy biomasy – i przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji zielonego wodoru (pierwszy elektrolizer 2,5 MW, w Koninie, w trzecim kwartale 2022 roku), jego dystrybucji (pierwsze stacje tankowania są w fazie pozwoleń na budowę), a także produkcji autobusów wodorowych (prototyp jest już gotowy).

Grupa Polsat Plus


Liczba usług RGU (telewizja, telefonia, Internet)

Grupa Polsat Plus zakończyła 2021 rok z 13,465 mln RGU dla usług kontraktowych B2C (business-to-consumer - segment klientów indywidualnych; 30.09.2021: 13,494 mln; spadek w czwartym kwartale o 29 tys.). Odnotowała również 2,667 mln usług przedpłaconych (30.09.2021: 2,773 mln; spadek o 106 tys.).

Liczba RGU dla usług kontraktowych B2C telewizji Grupy Polsat Plus wyniosła 5,264 mln (30.09.2021: 5,306 mln), a dla usług przedpłaconych telewizji 0,09 mln (30.09.2021: 0,145 mln). W czwartym kwartale 2021 roku liczba RGU dla usług kontraktowych telewizji B2C Grupy Polsat Plus spadła o 42 tys., a dla usług przedpłaconych telewizji spadła o 55 tys.
 

Jak informuje Grupa Polsat Plus, spadek liczby usług telewizji był głównie związany z mniejszą liczbą świadczonych usług telewizji satelitarnej oraz podjętą decyzją o repozycjonowaniu cenowym i zmianie strategii oferowania serwisów online. Jednocześnie Grupa odnotowuje rosnącą liczbę świadczonych usług telewizji internetowej (IPTV/OTT).

Liczba klientów usług multiplay (pakietowych) wzrosła w czwartym kwartale 2021 roku o 12 tys. do 2,457 mln. Odsetek klientów korzystających z pakietów multiplay osiągnął poziom 40,6 proc.

W raporcie nie podano liczby usług kontraktowanych B2B (business-to-business - w tej relacji klientami są podmioty gospodarcze). W związku z tym nie jest znana dokładna liczba wszystkich usług RGU świadczonych przez Grupę Polsat Plus. W oficjalnym komunikacie pada jedynie stwierdzenie „ponad 20 mln usług”. Oznacza to, że liczba usług kontraktowanych B2B wynosi około 4 mln.

Liczba klientów

Grupa miała na koniec 2021 roku 6,047 mln klientów kontraktowych B2C (30.09.2021: 6,069 mln, co oznacza spadek o 22 tys.) oraz 68,9 tys. klientów kontraktowych B2B (30.09.2021: 68,8 tys.; spadek o 0,1 tys.). Sumarycznie miała 6,116 mln klientów kontraktowych B2C i B2B (30.09.2021: 6,138 mln).

Wybrane inne wskaźniki B2C

ARPU na klienta B2C wzrosło w czwartym kwartale o 0,50 zł do 69,10 zł. Wskaźnik odejść churn utrzymał się na takim samym poziomie 6,9 proc. Średnio jeden klient B2C posiadał 2,23 usługi RGU.
 

– ARPU naszego segmentu B2C wzrosło aż o 4,4 proc., a churn utrzymuje się na bardzo niskim poziomie 6,9 proc. rocznie. To pokazuje sukces naszej strategii multiplay. Nasi klienci korzystają z coraz większej liczby usług kontraktowych, a wraz z rozbudową zasięgu naszej sieci 5G rośnie zainteresowanie urządzeniami i taryfami 5G. Zapewniają one jeszcze więcej możliwości, m.in. w dostępie do cyfrowej rozrywki, w tym naszych treści TV i serwisów online – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.

Wszystkie powyższe dane obejmują wyniki Netii oraz Premium Mobile.

Strategia 2023+ z nowym filarem Czystej Energii

Od wielu lat Grupa Polsat Plus skutecznie rozwija obszar Telekomunikacji oraz Kontentu. W grudniu ub.r. ogłosiła Strategię 2023+, która usystematyzowała dalsze kierunki jej rozwoju oraz rozszerzyła dotychczasową działalność operacyjną o nowy obszar – Czystą Energię. Nowy filar ma otworzyć możliwości generowania dodatkowego strumienia przychodów oraz przynieść realne społeczne korzyści, m.in. dzięki istotnej redukcji emisji gazów cieplarnianych.
 

– Polska stoi przed gigantycznym wyzwaniem transformacji energetycznej. Wciąż około 70 proc. energii w naszym kraju produkowane jest z węgla, co niesie ze sobą ogromne koszty społeczne. W związku z tym stawiamy sobie ambitne wyzwanie – obok takich usług codziennego użytku jak telefon, Internet czy telewizja chcemy dostarczać Polakom tanią i czystą energię. Dlatego została ona jednym z trzech filarów ogłoszonej przez nas Strategii 2023+ – mówi Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.

Tania i czysta energia jest kolejnym produktem, który wpisuje się w strategię multiplay Grupy Polsat Plus. Jej założeniem jest dostarczanie wszystkich niezbędnych usług dla domu – Internetu stacjonarnego w technologiach światłowodowych, Internetu domowego LTE, Internetu mobilnego 5G i LTE, telewizji satelitarnej, kablowej IPTV i internetowej OTT z dekoderem, telefonii mobilnej i stacjonarnej, a wkrótce także zielonej energii.
 

– Rozwinięciem naszej strategii multiplay są inwestycje w czystą energię i zielony wodór. Postawiliśmy sobie ambitny cel zbudowania 1000 MW mocy produkcyjnej czystej nisko- i zeroemisyjnej energii. Będziemy ją w szczególności produkować ze słońca, wiatru, biomasy, jak również z termicznej obróbki odpadów. Jednocześnie zaczynamy rozwijać pełny łańcuch wartości zielonego wodoru. Będziemy produkować wodór z czystej energii, przewozić go, magazynować, dystrybuować, a jednocześnie tworzyć produkty dla użytkownika końcowego. Zbudowaliśmy już prototyp autobusu wodorowego, który jest w trakcie homologacji, i przygotowujemy budowę fabryki autobusów. W efekcie tych działań przyczynimy się do obniżenia emisji CO2 w polskiej gospodarce aż o ponad 2 mln ton rocznie – mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.


Założenia Strategii 2023+:
  • Kontynuacja budowy sieci 5G wspólnie z Cellnex.
  • Oferowanie usług 5G do 600 Mb/s i poszerzanie dostępności oferty światłowodowej. Dla każdego. Wszędzie.
  • Konsekwentne skupianie się na budowie wartości klienta (ARPU).
  • Inwestowanie w atrakcyjny kontent na potrzeby oferty IPTV/DTH oraz rozwijanie oferty Polsat Box Go.
  • Przejęcie aktywów PAK PCE celem możliwie szybkiej budowy aktywów produkujących czystą energię i zielony wodór.
  • Wypracowanie i przedstawienie koncepcji rozwoju w kolejnych latach projektu Port Praski.
  • Zaaranżowanie umowy finansowania celem realizacji założeń Strategii 2023+.
  • Dążenie do utrzymania wysokich marż i wysokiego poziomu FCF z działalności TMT, celem kontynuacji wypłaty atrakcyjnej dywidendy dla akcjonariuszy.

Plus 5G

W lipcu 2021 roku Grupa Polsat Plus sfinalizowała strategiczną współpracę z Cellnex Telecom. W zasięgu sieci 5G Plusa mieszka już ponad 19 mln osób, czyli więcej niż połowa mieszkańców Polski. Liczba stacji 5G Plusa wzrosła do 3 tys., zapewniając zasięg 5G w 800 miejscowościach w całej Polsce. Sieć 5G Plusa, jako jedyna w kraju, działa w paśmie 2600 MHz TDD, wydzielonym tylko na potrzeby tej technologii. Rozwiązanie to sprawia, że Plus oferuje maksymalną szybkość technologiczną do 600 Mb/s.

Rebranding kluczowych marek

2021 rok to czas zmian wizerunkowych Grupy Polsat Plus, która wprowadziła nową identyfikację wizualną najważniejszych marek i strategiczne zmiany w komunikacji marketingowej. Nowe, spójne graficznie logotypy otrzymały marki Plus i Polsat, marka Polsat Box zastąpiła markę Cyfrowy Polsat, a serwisy Ipla i Cyfrowy Polsat Go zostały połączone w jeden serwis o nowej nazwie Polsat Box Go. Powstał nowy, bezpłatny (z reklamami) serwis Polsat Go z treściami Telewizji Polsat. Grupa zyskała nową nazwę – Grupa Polsat Plus i swoje logo. Wprowadzono wspólne i spójne hasło „Ty rządzisz. Wybierz swoje wszystko.” i charakterystyczne motywy graficzne nowych marek.

Rynek TV i wydawców internetowych

Grupa Polsat Plus, tworząca unikalne polskie treści, ma silną pozycję na rynku nadawców telewizyjnych i wydawców internetowych. Telewizja Polsat, która dostarcza 39 kanałów telewizyjnych, jest w gronie najchętniej oglądanych stacji i – zgodnie ze swoimi założeniami strategicznymi – utrzymuje udziały w rynku na poziomie 23-25 proc. Z kolei Grupa Polsat-Interia zajmuje silną pozycję w gronie trzech największych krajowych graczy w obszarze serwisów internetowych.
 

– Nasze kanały pozostają w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej z udziałem na poziomie 24 proc. w skali roku. Nasze przychody z reklamy TV i sponsoringu rosły w zeszłym roku szybciej niż cały rynek reklamy TV, w efekcie czego nasz udział w rynku wzrósł do poziomu 28,6 proc. – mówi Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus.

– Jesteśmy również wiodącym graczem na rynku mediów internetowych. Efektywnie wykorzystujemy synergie kontentowe, dzięki czemu portale naszej Grupy odwiedza co miesiąc 20,5 mln użytkowników, którzy generują 2 mld odsłon. Grupa Polsat-Interia zajmuje silne miejsce w trójce największych polskich portali horyzontalnych – dodaje.

Przychody i wynik EBITDA

Przychody Grupy Polsat Plus za 2021 wzrosły o 5 proc., osiągając wynik blisko 12,5 mld zł. Skorygowany wynik EBITDA1) wyniósł 3,65 mld zł, a wolne przepływy pieniężne rosną, osiągając wysoki poziom ponad 1,44 mld zł w ujęciu 12-miesięcznym. Wskaźnik całkowitego zadłużenia zmniejszył się do poziomu 1,01x (dług netto/EBITDA LTM).
 

– To był bardzo udany rok pod względem wyników finansowych. Szczególnie cieszy mnie wzrost naszych przychodów detalicznych o niemal 300 mln zł, co najdobitniej obrazuje sukces naszej strategii multiplay. Jednocześnie segment mediowy uzyskał historycznie rekordowy wynik EBITDA, wyraźnie przekraczający pułap 600 mln zł – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.

– Zgodnie z naszą obietnicą utrzymaliśmy wysokie marże oraz wysoki poziom generowanej gotówki. Wraz z wpływami ze zbycia Polkomtelu Infrastruktura pozwoliło nam to na realizację wszystkich ubiegłorocznych planów. Przeprowadziliśmy kolejne projekty akwizycyjne, wypłaciliśmy rekordową dywidendę w wysokości 767 mln zł oraz istotnie zredukowaliśmy zadłużenie. Jednocześnie zyskaliśmy przestrzeń do realizacji ambitnych założeń Strategii 2023+ – dodaje.

Najważniejsze dane operacyjne za 2021 rok dla segmentu usług B2C i B2B:
  • Łącznie Grupa Polsat Plus świadczy ponad 20 mln usług telewizji, Internetu i telefonii.
  • Liczba klientów usług multiplay wzrosła o 88 tys. r/r (4 proc.) do 2,46 mln.
  • Liczba usług kontraktowych u klientów B2C wzrosła o 296 tys. (2 proc.) r/r do 13,47 mln.
  • Średniomiesięczny przychód od klienta kontraktowego (ARPU) dla usług B2C wzrósł do 69,1 zł (+4,4 proc. r/r).
  • Wskaźnik odejść klientów B2C (churn) jest na niezmiennie niskim poziomie 6,9 proc. w skali roku.
  • Liczba usług prepaid wyniosła 2,67 mln, a ich ARPU wzrosło o 5,1 proc. r/r, do poziomu 16,6 zł.
  • Klienci Cyfrowego Polsatu i Plusa przetransferowali w 2021 roku ok. 1,8 EB danych (wzrost o 17 proc. r/r).
  • Łączna liczba klientów B2B wynosi ok. 70 tys., a każdy z nich generuje średniomiesięcznie 1,4 tys. zł przychodu.

Najważniejsze dane operacyjne dla segmentu mediowego:
  • Kanały Grupy Telewizji Polsat były w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 23,2 proc. w IV kw. (9 proc. kanału głównego oraz 14,2 proc. kanałów tematycznych) i 24 proc. w całym 2021 roku (9 proc. kanału głównego oraz 15 proc. kanałów tematycznych).
  • Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu rosły w całym roku szybciej niż rynek reklamy TV. W IV kw. zwiększyły się do 402 mln zł (o 1,6 proc. r/r), a udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł do 28 proc. W całym 2021 roku wzrosły o 13,2 proc. do 1,272 mld zł, a udział w rynku reklamy telewizyjnej zwiększył się do 28,6 proc.
  • Wiodąca pozycja Grupy Polsat-Interia na rynku wydawców internetowych – 20,5 mln realnych użytkowników oraz ponad 2 mld odsłon serwisów internetowych Grupy miesięcznie.


1) EBITDA z pominięciem EBITDA NetCo, jednorazowych kosztów związanych z COVID-19 (w tym darowizn) oraz jednorazowego zysku ze sprzedaży NetCo.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polsat Box
Informacje
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Przepust dachowy średnicy 90mm

Przepust dachowy do kabli średnicy 90mm

279 zł Więcej...

Uchwyt do krokwi pod rynnę

Uchwyt do krokwi pod rynnę

189 zł Więcej...

Miernik Signal ST-5150 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Signal ST-5150 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

799 zł Więcej...