Viaplay Group wycofuje się z Polski. Co z prawami do transmisji? [akt.]

dodano: 2023-07-20 08:44 | aktualizacja: 2023-07-20 20:07
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Viaplay Group/satkurier.pl

Viaplay Viaplay Group poinformowała 20 lipca br. podczas ogłoszenia wyników za drugi kwartał 2023 roku, że wycofuje się z Polski, krajów bałtyckich (Estonii, Litwy i Łotwy), Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Kanady. Bierze pod uwagę sprzedaż, zawarcie partnerstwa lub likwidację biznesu, jeszcze przed końcem 2023 roku. Celem Grupy jest ponowna koncentracja na krajach nordyckich - Danii, Finlandii, Islandii, Norwegii i Szwecji (VOD i transmisje sportowe) i Holandii (tylko transmisje sportowe). Aktualizacja: Tego samego dnia Grupa CANAL+ poinformowała o nabyciu 12 proc. Viaplay Group.

Viaplay


Viaplay stracił milion subskrybentów w 3 miesiące

Z raportu finansowego Viaplay Group wynika, że na koniec czerwca br. platforma streamingowa Viaplay miała na wszystkich obsługiwanych rynkach 6,631 mln subskrybentów, czyli aż o 1,012 mln mniej niż trzy miesiące wcześniej.

W krajach nordyckich miała 4,070 mln subskrybentów, a na rynkach międzynarodowych 2,561 mln. Oznacza to spadki odpowiednio o 668 tys. i 344 tys. Jak wyjaśnia Jørgen Madsen Lindemann, prezes i dyrektor generalny Viaplay Group, baza subskrybentów Viaplay spadła na rynkach międzynarodowych, ponieważ wycofano kampanie partnerskie negatywnie wpływające na ARPU. Zaznaczył jednak, że w drugim kwartale 2023 roku liczba subskrybentów Viaplay w Polsce wzrosła, a w Holandii spadła.

Przychody Viaplay Group za drugi kwartał 2023 roku na rynkach międzynarodowych wyniosły 771 mln SEK, a koszty 1,252 mld SEK, przez co strata operacyjna wyniosła 481 mln SEK. Na rynkach nordyckich było to 3,82 mld SEK przychodów, 3,612 mld SEK kosztów, co dało zysk w wysokości 208 mln SEK.

Wzrost kosztów i strat na rynkach międzynarodowych stanowi odzwierciedlenie inwestycji Grupy w prawa do transmisji sportowych, uruchomienie działalności w Wielkiej Brytanii, rozszerzenie operacji w Ameryce Północnej oraz ekspansję Viaplay Select.
 
Wraz z publikacją wyników operacyjnych i finansowych Viaplay Group przedstawiła nową strategię i plan, który obejmuje między innymi:
  • skupienie się na rynkach nordyckich (Danii, Finlandii, Islandii, Norwegii i Szwecji), Holandii i usłudze Viaplay Select (dziś obecnej na 21 rynkach),
  • wdrożenie nowego modelu operacyjnego,
  • zmniejszanie rozmiarów biznesu, nawiązywanie współpracy lub wycofywanie się z pozostałych rynków międzynarodowych: Polski, krajów bałtyckich (Estonii, Litwy i Łotwy), Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Kanady,
  • odpowiednie dobranie rozmiaru i wyceny oferty produktów w krajach nordyckich,
  • podjęcie szeroko zakrojonego programu redukcji kosztów,
  • przeprowadzenie natychmiastowego strategicznego przeglądu całej działalności w celu rozważenia wszystkich opcji, w tym sublicencji na treści, sprzedaży aktywów, zastrzyków kapitałowych lub sprzedaży całej Grupy.
 

- Nie wszystkie poczynione inwestycje w treści się opłacają i są realizowane w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Ponadto dążenie do wzrostu liczby subskrybentów odbywało się kosztem wartości, zwłaszcza jeśli chodzi o nasze umowy partnerskie. Słabość rynków reklamowych i kursów walut to dodatkowe czynniki, z którymi musimy się pogodzić. Założenia ekspansji międzynarodowej, w tym terminy osiągnięcia rentowności, również zostały znacząco przesunięte w przyszłość od czasu rozpoczęcia ekspansji. Działamy szybko, aby sprostać wszystkim tym wyzwaniom - powiedział Jørgen Madsen Lindemann, prezes i dyrektor generalny Viaplay Group.

 
Źródło: Viaplay Group

Viaplay Group zamierza skoncentrować się na rynkach nordyckich, z nowym modelem operacyjnym, na właściwym miksie treści, na rozwoju działalności, która wkrótce ma osiągnąć rentowność w Holandii, oraz na sprzedaży treści na arenie międzynarodowej za pośrednictwem Viaplay Select.
 

- Skupiamy naszą uwagę i zasoby na tych rynkach, na których możemy konkurować w dłuższej perspektywie, i dbamy o to, aby nasze produkty były odpowiednie, popularne i generowały wysokie zyski - podkreślił Jørgen Madsen Lindemann.

- Musieliśmy podjąć szereg natychmiastowych decyzji w trosce o przyszłość naszego biznesu. Niestety oznacza to zwolnienie ponad 25% naszych ludzi. [...] Zamykamy również naszą ofertę pozasportową niskiego poziomu na każdym z naszych rynków międzynarodowych, aby skupić się na naszej ofercie sportowej i sprzedaży treści niezwiązanych ze sportem za pośrednictwem naszej dochodowej działalności Viaplay Select - dodał.

Co z prawami do transmisji sportowych?

Viaplay Group poinformowała, że zamierza udzielić sublicencji na ważne prawa do transmisji oraz nie przedłużać praw do transmisji o mniejszym znaczeniu. Nie wiadomo, jakie ma plany wobec topowych w Polsce praw do transmisji - Formuły 1, Premier League, Bundesligi czy KSW. Skoro - jak poinformowała - bierze pod uwagę sprzedaż, zawarcie partnerstwa lub likwidację biznesu i to jeszcze przed końcem 2023 roku, to raczej nie będzie chciała się rozdrabniać, tylko znaleźć dużego partnera/inwestora w Polsce, a dopiero w dalszej perspektywie weźmie pod uwagę likwidację biznesu i odsprzedaż praw. Zobacz, jakie prawa w Polsce ma Viaplay.
 
Źródło: Viaplay (kliknij, aby powiększyć)
 

- Jako Viaplay Group ogłosiliśmy dziś nową strategię biznesową i zapowiedzieliśmy wprowadzenie nowego planu strategicznego, w ramach którego planujemy skoncentrować się na rynkach skandynawskich, Holandii oraz działalności Viaplay Select. Zainicjowaliśmy również strategiczny audyt pozostałych rynków międzynarodowych, w tym Polski, gdzie będziemy dążyć do wypracowania optymalnych rozwiązań, obejmujących również obszar współpracy partnerskiej. Do tego czasu będziemy kontynuować naszą działalność, a nasi klienci będą mogli korzystać z pełnej oferty platformy Viaplay. O wszelkich zmianach i aktualizacjach będziemy informować na bieżąco - poinformowało satkurier.pl Biuro Prasowe Viaplay.

Nowe cele Grupy

Viaplay Group wcześniej przedstawiła długoterminowe cele operacyjne i finansowe, które ostatecznie wycofała 5 czerwca 2023 roku oraz krótkoterminowe cele operacyjne i finansowe na 2023 rok, które wycofała 13 lipca 2023 roku. Przedstawiamy nowe cele Grupy.

2023 rok:
  • Przychody: 18,5-18,8 mld SEK
  • Przychody na rynkach nordyckich: 15,2-15,5 mld SEK
  • Przychody na rynkach międzynarodowych: 3,1-3,4 mld SEK
  • Liczba subskrybentów Viaplay: 7,0-7,2 mln
  • EBIT (z wyłączeniem ACI & IAC): strata 0,85-1,05 mld SEK, w tym 450-600 mld SEK na rynkach nordyckich i strata 1,4-1,5 mld SEK na rynkach międzynarodowych
  • Free cash flow: negatywny 2,5-3,0 mld SEK

2024 rok
(przy założeniu kontynuacji działalności tylko w krajach nordyckich, Holandii oraz kontynuacji Viaplay Select)
  • Przychody: 18,2-18,8 mld SEK
  • EBIT (z wyłączeniem ACI & IAC): wynik między stratą 150 mln SEK a zyskiem 150 mln SEK
  • Free cash flow: negatywny 1,5-2,0 mld SEK

Cele EBIT na lata 2023 i 2024 są pomniejszone o niższe koszty sprzedaży wynoszące odpowiednio około 600 mln SEK i 700 mln SEK.
 

- Patrząc w przyszłość na drugą połowę roku, będziemy nadal odczuwać presję otoczenia makroekonomicznego i rosnących kosztów treści ze względu na wyższe koszty oryginalnych treści, inflację cen praw sportowych i niekorzystne zmiany kursów walut. Obecnie spodziewamy się, że całoroczne straty operacyjne Grupy przed ACI i IAC wyniosą około 0,85-1,05 mln SEK w 2023 roku. [...] Nasze wytyczne na rok 2024 opierają się na kontynuacji działalności w krajach nordyckich, Holandii i kontynuacji działalności Viaplay Select [...] Oczekujemy, że w 2024 roku osiągniemy wynik między stratą w wysokości 150 mln SEK a zyskiem w wysokości 150 mln SEK - podsumował Jørgen Madsen Lindemann.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii VOD/OTT
Informacje
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 11-12/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 11-12/2023

12 zł Więcej...

Miernik SatLink WS-6933 dla DVB-S/S2

Miernik, do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S z pomiarem PWR,...

239 zł Więcej...

SAT Kurier - 7-8/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 7-8/2022

12 zł Więcej...