Rosyjskie platformy już bez zakłóceń?

dodano: 2023-09-25 11:06
autor: RO | źródło: parabola.cz

Rosja satelity Obecne obserwacje pokazują, że rosyjskie platformy satelitarne mają stabilny sygnał i nie są zakłócane. Ataki na ich infrastrukturę nadawczą trwały od kilku miesięcy, a pierwsze ingerencje (hakerów?) rozpoczęły się 12 czerwca 2023 roku. Rosyjskie media zrzucają całą winę na ukraińskie grupy hakerskie, jednak są to oskarżenia, których nie da się potwierdzić.

Trikolor TV


Infrastruktura nadawcza rosyjskich usług DTH i DTC była zakłócana od 12.06.2023 roku. W szczególności ataki przeprowadzano na pozycje orbitalne 80°E, 74,7°E, 36°E i 14°W. Nie zaobserwowano żadnych zakłóceń na innych pozycjach rosyjskich nadawców - 56°E, 55°E i 53°E.

Operatorzy w różny sposób reagowali na zakłócenia, np. platforma Telekarta z satelity Express 80 (80°E) odkodowała większość kanałów, a główne stacje federalne przeniosła na inne transpondery. Dostawca MTS TV aktywował swoje dawne pojemności na satelicie ABS-2A (74,7°E) i wybrał korzystniejszą modulację QPSK zamiast 8PSK. Ten krok pozwolił operatorowi zwiększyć zapas sygnału potrzebnego do stabilnego odbioru podczas gorszych warunków.

Trikolor na pozycji 36°E wielokrotnie zmieniał częstotliwości nadawania kanałów federalnych, a zakłócane multipleksy miały zmienione parametry - najczęściej nową modulację QPSK, a czasem również korekcję błędów FEC 1/2.

Dostawcy płatnej telewizji informowali o trwających atakach na infrastrukturę satelitarną, wzywając abonentów do aktualizacji listy kanałów do nowych parametrów technicznych lub przejścia na usługę OTT, gdzie zakłócenia nie występowały. Czasami kazali czekać, aż zakłócenia ustaną. Telekarta jako pierwsza platforma przestała być zakłócana.

Trikolor TV poszedł dalej, przenosząc abonentów w obwodzie królewieckim z pozycji 36°E na 56°E w związku ze zmianą zasięgu satelity Express-AMU1. Podobne posunięcie wybrał NTV Plus, który abonentom w regionie zaoferował słabszą ofertę programową na pozycji 56°E.

Nie tylko transmisje DTH dla widzów w Federacji Rosyjskiej były zakłócane.
Ingerencja dotknęła również rosyjskie transmisje z satelity Express-AM8 (14°W). Kanały Pierwyj, Belarus 24 i Russia Today są nadawane do widzów w Europie jako odpowiedź Rosji za zamknięcie ogólnoeuropejskiej dystrybucji na systemie satelitarnym Eutelsat Hot Bird 13°E, ponieważ kanały objęto sankcjami UE.

Nie wiadomo, w jaki sposób usunięto źródło zakłóceń rosyjskich kanałów.
Był to bezprecedensowy atak na technologię satelitarną. Spowodowało to ogromne szkody dla firm - kosztowne dublowanie dystrybucji, zmiany parametrów, inwestycje w dodatkową pojemność satelitarną (pozycja 56°E) i możliwy odpływ niektórych klientów do innych operatorów.

Źródło: parabola.cz
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii DX - przekazy
Informacje
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Antena Olympia BX 1000+LTE Combo V/H

Nowoczesna antena szerokopasmowa BX 1000+ Olympia Combo. Zaprojektowana do w...

120 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ DUO 4K SE S2X FBC

Vu+ DUO 4K SE - najnowszy odbiornik Ultra HD 4K...

1 690 zł Więcej...

Mini PC Homatics BOX R 4K

Homatics BOX R to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy Homatics...

319 zł Więcej...