E-gaz Audi ekologicznym paliwem XXI wieku

dodano: 2013-06-27 15:30 | aktualizacja: 2013-06-27 17:28
autor: Anita Dąbek | źródło: Audi

Audi Audi otwiera wytwórnię e-gazu w Werlte w Niemczech. Jak twierdzi, jest pierwszym producentem samochodów, który tworzy łańcuch zrównoważonych nośników energii. Do produkcji e-gazu potrzebne są jedynie energia elektryczna, woda i dwutlenek węgla. Produktami końcowymi są wodór i syntetyczny metan, czyli e-gaz Audi.



- Audi podejmuje wielki krok w kierunku mobilności przyszłości - powiedział Heinz Hollerweger, Head of Total Vehicle Development. - Audi jest jedynym producentem na świecie z tak innowacyjną technologią. Badania nad syntetycznymi paliwami przyjaznymi środowisku są rdzeniem naszej mocnej strategii e-paliw - dodał.

Reiner Mangold, Head of Sustainable Product Development, powiedział: - Zakłady power-to-gas, które zbudowaliśmy w Werlte, mogą stać się świetlistym początkiem całej rewolucji energetycznej, wykraczającej daleko poza granice naszej firmy.

Peter Altmaier, niemiecki minister środowiska, także pochwalił projekt Audi.

Produkcja e-gazu jest oparta na dwóch etapach: elektrolizie i metanizacji. W pierwszym etapie zakład wykorzystuje nadwyżkę zielonej energii, by za pomocą trzech elektrolizerów wyprodukować z wody tlen i wodór. Pewnego dnia wodór może zasilać pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi, jednak w chwili obecnej, ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury, prowadzi się metanizację. Wodór poddaje się reakcji z CO2 w celu wytworzenia syntetycznego metanu, czyli e-gazu Audi. Jak zapewnia producent, jest on praktycznie identyczny jak gaz ziemny i będzie rozprowadzany za pośrednictwem istniejącej infrastruktury stacji CNG. Zakład ma rozpocząć dostarczanie e-gazu Audi do sieci jesienią 2013 roku.

Zakład e-gazowy Audi będzie produkować około 1.000 ton e-gazu rocznie, zużywając około 2.800 ton CO2. To mniej więcej odpowiada ilości, jaką las ponad 220.000 buków pochłania w ciągu jednego roku.

Audi zbudowało fabrykę e-gazową we współpracy z ETOGAS GmbH (dawniej SolarFuel) i partnerem projektu MT-BioMethan GmbH na działce o powierzchni 4100 m2, należącej do EWE AG. Efektywne wykorzystanie przepływów energii jest priorytetem zakładu. Odpadowe ciepło wydzielane podczas metanizacji służy jako energia dla sąsiedniej biogazowni, znacznie zwiększając ogólną wydajność. W zamian zakład dostarcza wysoce skoncentrowane CO2 wymagane jako podstawowy „budulec” dla e-gazu. CO2 w ten sposób służy jako surowiec, a nie jest emitowane do atmosfery.

Przewiduje się, że e-gaz z Werlte zasili 1.500 nowych samochodów Audi A3 Sportback g-tron dla 15.000 km jazdy bez emisji CO2 każdego roku. Silnik 1.4 TFSI w modelu pięciodrzwiowym może spalać gaz ziemny, biometan i e-gaz Audi. Hybryda może również używać benzyny. Pozwala to na przejechanie do 1.300 km.

Klienci będą mogli zamawiać kontyngent e-gazu przy zakupie samochodu. Umożliwi to im wzięcie udziału w procesie obrotowym, który zapewnia, że gaz tankowany w naturalnej stacji napełniania gazem jest dostarczany przez zakład e-gazowy Audi. Płatności będą obsługiwane przez karty tankowania e-gazu Audi.

Audi A3 Sportback g-tron, którego debiut zaplanowano na koniec 2013 roku, zużywa średnio poniżej 3,5 kg e-gazu na 100 km. Emisja CO2 z rury wydechowej jest mniejsza niż 95 g/km w NEDC. Nawet w kompleksowej analizie, która obejmuje budowę i eksploatację fabryki e-gazowej i turbiny wiatrowe, emisja CO2 wynosi zaledwie 20 g/km, twierdzi Audi. Rozwiązanie otrzymało niedawno certyfikat TÜV Nord.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Zielona motoryzacja
Informacje
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Konwerter Twin Televes

Podwójny konwerter Universal Twin hiszpańskiej firmy Televes o współczynniku szumów...

79 zł Więcej...

Uchwyt do krokwi pod rynnę

Uchwyt do krokwi pod rynnę

189 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 1,0m

Najnowszy kabel HDMI o długości 1,0m w wersji v2.1 dla...

59 zł Więcej...